Moikat uuteen vuoteen

Kuva: Kimmo 

Moi! Täällä taas. Oli kyllä tosi kiva joulu ja loma, vaikkei sairastelultakaan täysin vältytty. Oltiin Hämeenlinnan mummilassa joulunpyhät ja oli kiva rauhoittua sisälle muutamaksi päiväksi, kun ei ollut kerta pakko lähteä minnekkään. Säiden puolesta siellä oli musta joulu, mutta tunnelma oli korkealla. Enpä tullut ottaneeksi yhden yhtäkään kuvaa koko jouluna, Kimmo ikuisti lapsista muutaman otoksen, mutta hänelläkin kamera käväisi aika harvoin kädessä. En myöskään kirjoittanut yhtään sanaa enkä lukenut, vaikka yleensä olen loma-aikoina juuri uppoutunut johonkin kirjaan. Tänä vuonna oli vähän päinvastaiset fiilikset, ja haluan välttää sitä, ettei lukemisesta tai kirjoittamisesta tule pakkopullaa. Olen tosiaan ollut syksyllä koulun puolesta kahdessa lukupiirissä, ja vaikka ne ovatkin tosi kivoja tapoja suorittaa kursseja, olemme kuitenkin käyneet läpi oikeasti ihan si-ka-na kirjoja, joitakin jopa vähän liukuhihnalla. Jokaista en ole sanasta sanaan lukenut, mutta monet kuitenkin myös olen. Blogissakin olen esitellyt useampia lukupiirikirjoja syksyn aikana, mutten läheskään kaikkia, koska osa on ollut vain mitäänsanomattomia tai en ole ehtinyt. 

Nyt alkuvuodesta lukupiirikertoja on jäljellä enää vain muutama ja kirjoja kuusi, ehkä joku päätyy tännekin asti. Muuten blogin kirjat jäävät sitten oman kiinnostukseni varaan. Takaraivossa on kyllä nytkin muutama teos, joista haluaisin kirjoittaa tänne, mutten ehtinyt ennen joulua. Syksyllä yllätyin oikeastaan siitä, kuinka kovaa tahtia aloittelijaksi jaksoin pitää blogin kanssa, saa nähdä miten keväällä sitten. Yritän olla ottamatta paineita, koska muitakin projekteja on meneillään. Aloitan muuten uuden harrastuksen, pääsen piiiitkästä aikaa taas kokeilemaan teatteria! Aloitan Torstaiteatterin "teatterikerhossa", jossa ei tehdä esitystä, mutta treenaillaan rennossa ilmapiirissä vailla pelkoa mokailemisesta. Se on juuri passeli minulle, koska kaikki esitysjutut ovat niin sitovia ja tällainen joka toinen viikko rennosti puuhastelu sopii tässä tilanteessa paremmin kuin hyvin. Jännittää kyllä mennä sinne, koska en ole vuosiin näytellyt mitään. Samalla olen innoissani. Toinen aluevaltaus on laulutunnit, joita ajattelin ottaa ainakin harvakseltaan (sekä taloudellisista että aikataulullisista syistä en varmaan kovin säännöllistä, mutta haluaisin käydä kokeilemassa). Opettajakin on jo selvillä. 

Koulun puolesta kevät on aika erilainen kuin syksy. Luvassa on näillä näkymin ainakin kandin puurtamista, enkkua ja ruotsia, kirjoitusviestintää, taidehistoriaa ja luovaa kirjoittamista. Kahdesta viimeisestä olen erityisen innostunut. Kiva päästä ihan oppimaan näitä asioita, joista olen muutenkin kiinnostunut. Lomaa on minulla ja tytöillä vielä ensi viikkoon asti ja keskiviikkona alkaa arki. 
       

Kommentit