Iloisen lehmän runot sekä ajatuksia lukemisesta ja pakkolukemisesta
"Että joskus lähdettäis! Eräänä päivänä se tapahtuu, lehmät laskeutuvat
laiturille lepäilemään seuranaan Clark Gable.
Vapaa kesäpäivä, ihme,
leveitä hattuja lumpeiden keskellä. Lehmät
tahtovat olkipillit ja mehua,
Clark sikarin. Hetkeksi meidät armahdetaan. Kello
tulee puoli kaksi,
puoli kolme se tulee, neljältä ranta on tyhjä,
rikkinäiset esiliinat lepattavat tuulessa.
Scarlett ja Melanie, oudot siskokset, toinen ei
ymmärrä mitään ja toinen liikaa,
molemmat ovat tuhon omat mutta ajattelevat
sitä vasta huomenna.”
(Vilja-Tuulia
Huotarinen: Iloisen lehmän runot)
Ei tästä runosta sen enempää kuin että en voi olla
koskaan sivuuttamatta tekstiä, jossa viitataan Tuulen viemää –elokuvaan tai
–kirjaan. Mutta se siitä, tämä nyt oli sattumalta vain yksi runo Vilja-Tuulia
Huotarisen kokoelmassa Iloisen lehmän runot (2009), jotka eivät keveästä nimestään huolimatta
ole mitään lastenloruja. Tämän kokoelman valitsin kiinnostavimman kuuloisena
Kirjallisuuden analyysi -kurssin listalta runoanalyysia varten, joten tutustuin
siihen vähän yllättäen ja pidin siitä kyllä monilta osin. Älkää säikähtäkö, en
aio alkaa tähän kirjoittaa mitään syvällistä runoanalyysiä, mutta pääsen tästä
kätevänä aasinsiltana aiheeseen lukeminen vs. pakkolukeminen.
Kaikki kai muistavat koulun äidinkielentunneilta ne
loputtomilta tuntuvat kirjalistat, joista piti valita luettavat kirjat ja tehdä
niistä esittely tai essee. Itse en yleensä ainakaan tuntenut juuri mitään
teoksia noilta listoilta ja aika randomilla luettavaa tuli valittua. Viime
viikolla juuri näin kirjastossa yläkouluikäisen pojan, joka tuli
kirjastonhoitajan luokse koulun lista kädessä ja pyysi tätä antamaan jonkun
niistä kirjoista, ihan minkä vaan. Kokeilunhalu on tietysti hieno juttu, mutta
monen lukuinto on myös tyssännyt siihen, että kouluaikoina on tullut luettua
vääränlaisia kirjoja. Liian vaikeaa tekstiä, paksuja järkäleitä, tylsiä opuksia
tai muuten vain aihepiiriltään mahdollisimman epäkiinnostavia. Niinpä moni on
päätynyt siihen lopputulokseen, että lukeminen on ehkä tylsin ja aikaa
hukkaavin harrastus, mitä voi olla. Sama ilmiö kuin liikunnan kanssa: jos
inhosi koulun pesistunteja, koska tuli valittua joukkueisiin aina viimeisenä,
saattaa vihata aikuisena liikuntaa niin paljon, ettei lähde edes kokeilemaan
muita lajeja.
Väittelin mieheni Kimmon kanssa juuri eilen lukemisen
merkityksestä ja keskustelusta tuli oikeastaan aika huvittava. Edustamme näet
lähes vastakkaisia mielipiteitä. Kimmo ekonomina kannattaa (tai ainakin kannatti) ns. tehokkuusajattelua, johon ei ”turhanpäiväinen” kirjojen lukeminen
istu, ja minä taas emansipoituneena kirjallisuuden opiskelijana paasaan
kirjojen tärkeydestä. Kirjallisuuden skaala on niin laaja, että sen ns.
turhanpäiväisen romanttisen viihdepokkariston lisäksi siihen mahtuu vaikka mitä
hyödyllistä. Tuleehan telkkaristakin paljon ihan soopaa eikä kaikkea todellakaan kannata
katsoa, mutta joukkoon mahtuu myös hyvin laadukkaita ohjelmia.
Ennen vanhaan Suomessa (ja nykyään
kehitysmaissa) lukutaitoa on pidetty merkittävänä sivistyksen mittarina.
Kehitysmaiden tytöilläkin on lukutaidon saatuaan paljon paremmat mahdollisuudet
nousta köyhyydestä kuin lukemaan oppimattomilla. Kirjojen merkitys näkyy
vahvasti myös siinä, että totalitaarisissa yhteiskunnissa jonkun diktaattorin
noustua valtaan kirjaroviot on laitettu roihuamaan ensimmäisten tekojen
joukossa. Kommunistisissa maissa ja diktatuureissa ylipäätään on edelleen hyvin
tarkkaa, minkälaista kirjallisuutta saa julkaista. Natsi-Saksassakin kirjat
paloivat keoissa heti alkuunsa. Jos ei ole kirjoja, ei ole myöskään tietoa, ei
aavistusta tai toivoa, että asiat saattaisivat olla jossain muualla paremmin,
joten ihmisiä on paljon helpompi hallita. Ilman tietoa he eivät tule nousseeksi
kapinaan niin helposti. Vapaa lukeminen on etuoikeus. Kirjoilla on merkitystä.
Nyt olen monen vuoden jälkeen taas siinä
”pakkolukemisvaiheessa”, koska meidän pitää lukea kirjallisuuden opintoja
varten aika paljon kaunokirjallisuuttakin. Näihin pakkokirjoihin suhtautuu
jotenkin erilailla kuin itse valittuihin. Ne saattavat olla tylsiä tai jopa
inhottavia, mukiinmeneviä, ihan hyviä, mutta jotkut ovat myös helmiä, joita ei
muuten olisi löytänyt. Täällä blogissa kerron enimmäkseen vain vapaaehtoisesti
valituista ja luetuista kirjoista, paitsi jos joku opintoihin kuuluvista
teoksista jää erityisesti mieleen. Blogiin on kiva kirjoittaa kirjoista vapaammin
ja täysin omilla ehdoilla, koska analyysejä ja esseitä saa vääntää opintoihin
ihan tarpeeksi. Toki se analyyttinen, tiedostava puoli on läsnä vapaa-ajan
lukemisissakin, ei siitä kai pääse mihinkään ja ihan hyvä niin.
Koulujen pakkolukemisen tarkoitus on yleissivistyksen
lisäksi innostaa lukemiseen, mutta se voi myös latistaa innon. Jos se ainoa vuoden aikana luettu kirja ei kolahda, kirjallisuudesta voi jäädä hyvin apaattinen mielikuva. Siksi onkin
tärkeää etsiä ja löytää juuri itselle merkityksellistä luettavaa, oli se sitten runoja, proosaa tai vaikka sarjakuvia tai sanomalehtiä. Usein joku kirja,
joka ei avaudu toiselle yhtään, on toiselle lukijalle hyvin merkityksellinen
vaikkapa samastumiskohteena. Lukeminen kehittää mielikuvitusta ja luovuutta,
jotka parantavat ongelmanratkaisukykyä, lukeminen sivistää, lisää tietoa
maailmasta ja tarjoaa vertaistukea ja esikuvia. Ja genrejähän löytyy. Se, joka
inhoaa fantasiaa, saattaa pitää heppakirjoista ja toisin päin. Runojen lukija
ehkä rakastaa klassikoista ja välttelee dekkareita, mutta jännityksen ystävä ei
ehkä niin lämpene tyttökirjoille. Joku lukee kaikkea sopivasti sekaisin.
Itse luen vapaa-ajalla ihan mitä sattuu sillä
hetkellä huvittamaan enkä todellakaan lue loppuun kirjaa, joka ei tunnu
kiinnostavan. Aikaa on liian vähän siihen ja kuitenkin paljon muita mahtavia
lukukokemuksia odottamassa. Kiinnostus eri tyyppisiin teksteihin vaihtelee
luonnollisesti myös eri elämäntilanteissa. Romaanimakuni on aika kapea enkä
mitenkään ahmi niitä nykyään. Kyllä puhtaasti fiktiivisiäkin teoksia välillä
menee, mutta olen tykästynyt enemmän erityisesti selviytymiskertomuksiin,
kirjan muotoon tehtyihin reportaaseihin ja oikeiden ihmisten elämäntarinoihin
ja –kohtaloihin sekä ”perustuu tositarinaan” –tyyppisiin kirjoihin.
Edellämainituissa yhdistyvät hienolla tavalla journalismin ja
kaunokirjallisuuden parhaat puolet. Niissä oppii myös paljon vaikkapa
historiasta ja erilaisista kulttuureista ja tykkään oppimisesta.
Lainaan säännöllisesti myös kuvallisia
tietokirjoja, vaikkapa historiasta. On hauskaa tietää kiinnostavista asioista
enemmän. Tylsät kohdat voi aina selailla ohi. Jos luen romaaneja, niissäkin
pidän siitä, että aihe on sijoitettu johonkin todelliseen kontekstiin.
Asiantuntevasti tehty historiallinen romaani (tai aikalaisen kirjoittama
klassikko) voi avata paljon tavallisten ihmisten elämää tietyllä aikakaudella
tietyssä kulttuurissa. Myös omaa maailmankuvaa, käsitystä erilaisista ihmisistä
tai tapahtumista voi selkeyttää kirjojen kautta. Jotkut omat mielipiteet
horjuvat ja muuttuvat lukemisen ja pohtimisen myötä, välillä mielipiteet taas
saattavat saada vain vahvistusta, kun perehtyy asiaan. Sopivasti kriittinen
lukutapa on hyvä tiedostaa, mutta kaikesta ei tarvitse tehdä ongelmaa, jos
huvikseen lukee. Tärkeintä onkin löytää juuri itselle osuvimmat merkitykset
kirjoista. Silloin kirjat ovat täyttäneet tehtävänsä.
”Minusta tuli ILOINEN jo varhain,
niistä tulee, joilla on vain vähän toivoa.
En TIETENKÄÄN itkenyt öisin,
nukuin navetassa poski lehmän vatsaa vasten.
Kaipuu on ihmiselle lohduksi annettu.
Tuuditin uneen koko navetan ja se katosi,
joskus rakastin niin että katosin itse.”
(Vilja-Tuulia
Huotarinen: Iloisen lehmän runot)
Kommentit
Lähetä kommentti